SCOPIO BOOKS - A TALK ON ARCHITECTURE IN PHOTOGRAPHY: PHOTOGRAPHS BY PAOLO ROSSELLI

 

SCOPIO BOOKS - A TALK ON ARCHITECTURE IN PHOTOGRAPHY: PHOTOGRAPHS BY PAOLO ROSSELLI

SUMMER SCHOOL 2018 - PORTO ACADEMY ´18


Book presentation by Pedro Leão Neto - 22 July | after lunch FAUP

The book is the first of the four publications focused on each of the Dueto/Duelo sessions that fostered a critical debate related to Architecture, Art and Image between architects and photographers, which took place in 2016 in Casa das Artes of Porto, Portugal. The curators of this event - Architecture, Art and Image (AAI) Conference series - Duelo / Dueto - were Camilo Rebelo and Pedro Leão Neto. Having as base the talk between Pedro Gadanho and Paolo Rosselli and the rich exchange of ideas between these two authors, the book comprises a visual narrative where the sum is greater than the parts, allowing for an innovative reading and a more insightful understanding about the thoughts, work and artistic strategies of Rosselli photography.

By in bookshop AEFAUP

By online: scopio Bookstore

 

MESA REDONDA E EXPOSIÇÃO - 4º CONCURSO INTERNACIONAL DE FOTOGRAFIA SCOPIO

 

MESA REDONDA E EXPOSIÇÃO - 4º CONCURSO INTERNACIONAL DE FOTOGRAFIA SCOPIO

MESA REDONDA E EXPOSIÇÃO

Realizou-se no passado dia 26 de Maio de 2015, na University of Liverpool, em Londres, uma mesa redonda referente ao 4º Concurso Internacional de Fotografia scopio, que teve como parceiro o RIBA. Aqui foram abordados temas que emergiram dos trabalhos premiados pelo concurso: 1º Prémio - "Shangri-La" de Alnis Stakle, menções honrosas - "Reconstruction" de Tahir Ün e "Borderland" de Jiehao Su.  

Este 4º Concurso Internacional de Fotografia scopio pretendeu colocar luz sobre a Fotografia como um meio para a o questionar da Arquitectura, sendo que para a mesa redonda contou - para além da presença do vencedor do concurso, Alnis Stakle - com um painel internacional formado por: Ângela Ferreira, Jenny Faray, Marco Iuliano, Pedro Gadanho e Valeria Carullo, e moderado por Pedro Leão Neto.

A exposição referente ao concurso está patente na University of Liverpool, 33 Finsbury Square, Londres.

 

MESA REDONDA C.F.M. + D.T.W.

 

MESA REDONDA C.F.M. + D.T.W.

O QUE QUEREMOS VER QUANDO OLHAMOS

Realizou-se no auditório da biblioteca da FAUP, na passada quinta-feira, 09 de Janeiro, mais uma sessão do ciclo D.T.W., Debates, Tertúlias e Workshop, integrado na unidade curricular de Comunicação, Fotografia e Multimédia (C.F.M.) do 4º e 5º ano da FAUP. Esta sessão teve como convidados Valter Vinagre (1) e André Tavares (2). Pedro Leão Neto (3), coordenador do CCRE e professor de fotografia, moderou a mesa redonda através de um diálogo crítico e exploratório baseado no trabalho apresentado pelos convidados. André Tavares, apresentou o seu trabalho no âmbito do Jornal dos Arquitectos e da Linha editorial Dafne, explorando procedimentos e suportes de registo: o texto, a fotografia e o desenho; Valter Vinagre apresentou vários dos seus trabalhos de Fotografia, uns por encomenda outros por iniciativa própria, explorando a possibilidade de construir o discurso a partir de um lugar, de uma conversa, de um filme ou de uma música. Estas distintas contribuições geraram uma interessante discussão sobre a importância da fotografia enquanto meio privilegiado comunicação e construção de realidades.

(1) Valter Vinagre (Avelãs de Caminho, 1954) Fotógrafo, Membro do Colectivo Kameraphoto (2) André Tavares (St.ª Maria da Feira, 1978) Arquitecto, Coordenador da Dafne Editora (3) Pedro Leão Neto (Porto, 1962) Arquitecto CEAU-FAUP

 

FEIRA DE PUBLICAÇÕES – 16º ANIVERSÁRIO MAUS HÁBITOS

 

FEIRA DE PUBLICAÇÕES – 16º ANIVERSÁRIO MAUS HÁBITOS

PRESENÇA DA SCOPIO EDITIONS

No passado dia 1 de Abril de 2017 a scopio Editions esteve presente, com as suas mais recentes publicações, na Feira de Publiações no âmbito do 16º Aniversário dos Maus Hábitos, no Porto.

O universo de interesse das edições scopio é, em termos gerais, o da Arquitectura, Arte e Imagem (AAI) e, em termos específicos, o da Fotografia Documental e Artística relacionada com Arquitectura, Cidade e Território. As edições scopio têm uma estrutura dinâmica constituída por publicações periódicas com o objectivo de difundir diversos trabalhos e autores que utilizam ou investigam o universo da Arquitectura, Arte e Imagem, com especial incidência na Fotografia Documental e Artística, relacionada com Arquitectura Cidade e Território, de uma forma crítica, exploratória e inovadora.

 

FEIRA DO LIVRO DE FOTOGRAFIA DE LISBOA 2015

 

FEIRA DO LIVRO DE FOTOGRAFIA DE LISBOA 2015

FOTOGRAFIA CONTEMPORÂNEA RELACIONADA COM ARQUITECTURA, CIDADE E TERRITÓRIO: O PROJECTO "THIN LINE". APRESENTAÇÃO E DEBATE MODERADO POR PEDRO LEÃO NETO

Entre 27 e 29 de Novembro, decorreu no Arquivo Municipal de Lisboa | Fotográfico a 6ª Edição da Feira de Livro de Fotografia de Lisboa, evento anual que reúne autores, editores independentes e livreiros, especializados em publicações fotográficas, fotolivros e fotozines.

As Edições scopio estiveram presentes na Feira. No dia 29 de Novembro, incluído na programação deste evento, decorreu uma apresentação e debate moderado por Pedro Leão Neto, "Fotografia contemporânea relacionada com Arquitectura, Cidade e Território: o projecto "Thin Line".

 

FEIRA DO LIVRO DE FOTOGRAFIA, FÁBRICA BRAÇO DE PRATA LISBOA

 

FEIRA DO LIVRO DE FOTOGRAFIA, FÁBRICA BRAÇO DE PRATA LISBOA

APRESENTAÇÃO LINHA EDITORIAL SCOPIO E TOPOGRAFIAS A NORTE

30 DE NOVEMBRO, 17H30

A linha editorial Scopio e Cityscopio esteve presente na 5ª Feira do Livro de Fotografia de Lisboa, que decorreu na Fábrica Braço de Prata, nos dias 28, 29 e 30 de Novembro.

No Domingo, dia 30, pelas 17h30 realizou-se a apresentação da Linha Editorial scopio, que contou com a presença de dois dos autores do colectivo de fotógrafos de “Topografias a Norte” Hélder de Sousa e Marta Ferreira, bem como do Coordenador Editorial da scopio Pedro Leão Neto.

Para mais informações consultar consultar a página de facebook da 5a Feira do Livro de Fotografia de Lisboa.

 

INTERNATIONAL CONFERENCE INTER≈ PHOTOGRAPHY AND ARCHITECTURE

 

INTERNATIONAL CONFERENCE INTER≈ PHOTOGRAPHY AND ARCHITECTURE

MUSEO UNIVERSIDAD DE NAVARRA

Pedro Leão Neto, editor da scopio Editions e docente na FAUP, moderou, no passado dia 4 de Novembro, na International Conference inter≈ photography and architecture, Museo Universidad de Navarra, a mesa redonda Painel 8: Proyectos editoriales com os convidados: Jesús Vassallo (Seamless: Digital Collage and Dirty Realism in Contemporary Architecture); Iñaki Bergera (Proyecto FAME); Ferran Ventura (Recolectores Urbanos); Juan García Millán (Ediciones Asimétricas); Rafael Levenfeld (Museo Universidad de Navarra). Apresentou também no contexto deste painel uma das mais recentes publicações da scopio Editions "Fotografias em obras de Eduardo Souto de Moura" de Luis Ferreira Alves.

Mais informações: http://museo.unav.edu/en/investigacion/congreso-internacional-inter-fotografia-arquitectura/programa

 

"ESPERA", EXPOSIÇÃO "OS INQUÉRITOS - PAISAGEM E POVOAMENTO

 

"ESPERA", EXPOSIÇÃO "OS INQUÉRITOS - PAISAGEM E POVOAMENTO

POR VALTER VINAGRE E BRUNO MORAES CABRAL, CENTRO INTERNACIONAL DAS ARTES JOSÉ DE GUIMARÃES, CCVF

O vídeo "Espera", de 2015, realizado por Valter Vinagre e Bruno Moraes Cabral, que integrou a exposição 'Posto de Trabalho' na Fundação EDP de 26 de Junho a 20 de Setembro de 2015, estará em exibição na exposição "Os Inquéritos (à Fotografia e ao Território) - Paisagem e Povoamento", no Centro Internacional das Artes José de Guimarães, Centro Cultural de Vila Flor, em Guimarães. Esta exposição terá lugar desde 17 de Outubro de 2015  a 31 de Janeiro de 2016.

Tendo como ponto de partida a expedição à Serra da Estrela, realizada sob a égide da Sociedade de Geografia de Lisboa, em 1881, que contou com a colaboração da Sociedade Martins Sarmento, a exposição "Os Inquéritos - Paisagem e Povoamento", reúne um conjunto de inquéritos ao território em que a fotografia (e em alguns casos o filme) assume partticular relevância.

O horário da exposição é de terça a domingo, das 10h às 19h.

 

DEBATES: DUELO/DUETO (AAI)

 

DEBATES: DUELO/DUETO (AAI)

COM VALERIO OLGIATI E BAS PRINCEN

No passado dia 14 de Janeiro de 2016, teve lugar a quarta sessão do Ciclo de Conferências AAI - Arquitectura, Arte e Imagem, na Casa das Artes, no Porto.

Trata-se de um Ciclo de Conferências organizado pelos Arquitectos Camilo Rebelo e Pedro Leão Neto, em parceria com a scopio Editions e o grupo de investigação CCRE (FAUP), sendo promotores a Direcção Regional de Cultura do Norte (DRNC) conjuntamente com a Associação Cultural Cityscopio e Camilo Rebelo, Arquitecto, contando com o apoio institucional da Casa das Artes e da Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto.

Os convidados desta quarta sessão foram o arquitecto Valerio Olgiati e o fotógrafo Bas Princen.

O ciclo de conferências AAI visa promover uma análise crítica global em torno da prática e disciplina da Arquitectura e da Arte em geral, procurando diversos cruzamentos entre estes dois mundos, bem como a sua ligação com o universo da Imagem.

 

CONVERSAS SOBRE ARQUITETURA: ENCONTRO COM O FOTÓGRAFO PAOLO ROSSELLI

 

CONVERSAS SOBRE ARQUITETURA: ENCONTRO COM O FOTÓGRAFO PAOLO ROSSELLI

Conversa sobre o uso estratégico do documento fotográfico com o propósito de ler o processo arquitetônico e as transformações urbanas, a partir de uma estratégia de investigação histórica e crítica sobre a arquitetura e a cidade, usando a fotografia como ferramenta narrativa.

Este ciclo de conversas a decorrer no Terraço vitoriano, em Roma, teve como primeiro convidado o fotógrafo Paolo Rosselli, cujo trabalho como fotógrafo começa no início dos anos setenta, depois de ter assistido ao estudo de Ugo Mulas. Os seus trabalhos mais recentes, muitas vezes focados em aspectos urbanos e na transitoriedade da imagem da cidade, compõem revistas italianas e estrangeiras. Publicou várias monografias dedicadas a arquitetos, entre eles Santiago Calatrava (1996), Rafael Moneo (2009), Norman Foster (2010), David Chipperfield (2011).

EN

Talk about the strategic use of the photographic document with the purpose of reading the architectural process and the urban transformations, starting from a historical and critical research strategy on architecture and the city, using photography as a narrative tool.  

This cycle of conversations taking place in the Victorian Terrace in Rome had as the first invited the photographer Paolo Rosselli, whose work as a photographer began in the early seventies, after having watched the study of Ugo Mulas. His most recent works, often focused on urban aspects and the transience of the city's image, compose Italian and foreign magazines. He has published several monographs dedicated to architects, among them Santiago Calatrava (1996), Rafael Moneo (2009), Norman Foster (2010), David Chipperfield (2011).

 

AULA ABERTA NO CI.CLO – PLATAFORMA DE FOTOGRAFIA

 

AULA ABERTA - CONFERÊNCIA ''A AURA DA IMAGEM”

A FBAUP RECEBEU NO ÚLTIMO DIA 30 DE NOVEMBRO, ÀS 17H30, A CONFERÊNCIA ''A AURA DA IMAGEM".

Com a presença de Nélio Conceição (IFILNOVA) e Vítor dos Reis (FBAUL) 

Com a moderação de Miguel Leal (FBAUP) e Pedro Leão Neto (FAUP)

Decorreu no Auditório do Pavilhão Sul, na passada quinta-feira, numa sessão organizada a propósito da apresentação do 1º número da publicação SOPHIA “Crossing Borders, Shifting Boundaries. Uma colaboração entre a Unneeded Conversations (i2ADS/FBAUP) e a Scopio Editions (CEAU/FAUP).

Sobre a publicação Sophia

Esta é uma publicação periódica que tem como chancela a scopio Editions e o grupo de investigação CCRE integrado no CEAU, centro de I&D da FAUP.

Sophia é especificamente dirigida para trabalhos de reflexão teórica, e pretende ser o suporte de divulgação para um conjunto de textos críticos e exploratórios sobre Arquitectura, Arte e Imagem em sentido lato, isto é, incluindo os universos do desenho, fotografia, cinema, vídeo e novos media. 


Neste primeiro número são publicados três ensaios principais que questionam o universo da imagem, trazendo para a discussão diversos conceitos e autores como, por exemplo, Walter Benjamin:


  • Wandering in a Sea of Ice – Voyage, Narrative and Resonance in the photographs of Nils Strindberg, de Eduardo Brito;


  • Shedding the veils, making room: on some photographic motives in Walter Benjamin, de Nélio Conceição;


  • From the ruins of Beirut by the reflexions on some Ray-Bans to the visionary experiences in the stereoscopic photographs by Francisco Afonso Chaves (1857-1926), de Vítor dos Reis.



Este primeiro número foi coordenado por Pedro Leão Neto e teve como Editores Susana Ventura e Edward Dimendberg (editor convidado) 
Coordenação Editorial ( CEAU - FAUP ) 


Mais informação sobre Sophia Peer Review Journal > http://sophiajournal.net/

 

APRESENTAÇÃO DO 1º NÚMERO DA PUBLICAÇÃO SOPHIA PEER REVIEW JOURNAL 

 

APRESENTAÇÃO DO 1º NÚMERO DA PUBLICAÇÃO SOPHIA PEER REVIEW JOURNAL 

18 DE ABRIL DE 2016

Foi lançado no passado dia 18 de Abril o 1º número da revista Sophia Peer Review Journal “Crossing Borders, Shifting Boundaries: the Aura of the Image” na Galeria da Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa.

Esta apresentação contou com a presença de Vítor dos Reis, Susana Ventura, Pedro Leão Neto, Nélio Conceição e Joana Cunha Leal.



Sophia Peer Review Journal é uma publicação periódica que tem como chancela a scopio Editions e o grupo de investigação CCRE integrado no CEAU, centro de I&D da FAUP. Sophia é especificamente dirigida para trabalhos de reflexão teórica, e pretende ser o suporte de divulgação para um conjunto de textos críticos e exploratórios sobre Arquitectura, Arte e Imagem em sentido lato, isto é, incluindo os universos do desenho, fotografia, cinema, vídeo, televisão e novos media. 



Neste primeiro número são publicados três ensaios principais que questionam o universo da imagem, trazendo para a discussão diversos conceitos e autores como, por exemplo, Walter Benjamin:



Wandering in a Sea of Ice – Voyage, Narrative and Resonance in the photographs of Nils Strindberg, de Eduardo Brito;



Shedding the veils, making room: on some photographic motives in Walter Benjamin, de Nélio Conceição;



From the ruins of Beirut by the reflexions on some Ray-Bans to the visionary experiences in the stereoscopic photographs by Francisco Afonso Chaves (1857-1926), de Vítor dos Reis.




Este primeiro número foi coordenado por Pedro Leão Neto e teve como Editores Susana Ventura e Edward Dimendberg (editor convidado) 
Coordenação Editorial ( CEAU - FAUP ) 



Mais informação sobre Sophia Peer Review Journal > http://sophiajournal.net/

 

ARCHITECTURE PHOTOGRAPHY: THE COMPLEMENTARY INSIGHTS OF A PHOTOGRAPHER IN DIALOGUE WITH A CURATOR

 
fotografia_4_copy.jpg

ARCHITECTURE PHOTOGRAPHY: THE COMPLEMENTARY INSIGHTS OF A PHOTOGRAPHER IN DIALOGUE WITH A CURATOR

with the Portuguese curator Pedro Gadanho and the Italian photographer Paolo Rosselli

The second session of the conference cicle AAI – Architetcure, Art and Image – at Casa das Artes, in Oporto, occured on the 30th October. This event was organized by the architects Camilo Rebelo and Pedro Leão Neto in collaboration with the Scopio Editions and research group CCRE (FAUP) and with the institutional support of Casa das Artes.

To this second edition were invited the Portuguese curator Pedro Gadanho and the Italian photographer Paolo Rosselli, who developed a conversation about Architecture Photography, focusing on the work of Rosselli.

On one side, we had Pedro Gadanho, an utter connoisseur of the many ins and outs of this universe of Architecture Photography, denoting a very serene and intelligent posture, always making sure the conversation would not cool down or be lead to an uninteresting point, intervening from time to time without ever trying to be the centre of attention. Almost playing the role of the host, Gadanho insisted on standing out his interest on Paolo Rosselli’s work, mostly because it brings a humanized and quotidian side normally not so deeply developed by the traditional approach to Architetcure Photography. 

According to the Portuguese curator, the main stream publications highlight and invest excessively on the aesthetical and constructive matters of Architecture, often creating stereotypical images without the intelligence and sensibility required to comprehend the architectonic space and the site in which it is inserted. On Gadanho’s own words, this recurrent praxis “tends to be exhaustive by portraying a building from every possible angle and trying to give a false objectivity of that building or architecture” by means of “certain tricks that work out oddly, like trying to remove people” and most of all ”trying to obliterate the city from the scope of architetcure” much by influence of “the architect’s desire to aestheticize their own work, making it something abstract, devoid of any quotidian dimension.” Gadanho believes that Rosselli’s photographs are on the antipodes of this more usual and common approach, offering us a richer and more profound understanding of architecture and space, by means of a vantage point and artistic strategy that results in critical images that allow a new perspective on architecture and the city through images whose framework and plasticity capture with sensibility, intelligence and emotion, the life and configuration of Architectural space.

On the other side, Rosselli brought a very clear tone to the conversation, reminding that Architecture Photography is, before anything else, Photography and that its range and possibilities are not restrict, even fitting inside a certain category, among many others, when we talk about Photography. According to the Italian photographer, one should not approach Architecture Photography in a technical way but in a personal one, finding in his personal approach the motivation for his constant search for a new relationship with Architecture through Photography. Curiously, in his case, this new relationship with Architecture is in many cases established by means of a direct inspiration in fictional literature, developing a kind of filter, typical of a novelist or a poet, that allows him to discern in which way and what to capture or not in his photographs – in this matter, he grasps much of the puctum epiphany, bequeathed by Roland Barthes – assuming nonchalantly that for him “the most important is, above all, to read books.”

It is possible that his amusement by this layered fusion between objects and fragments in his photographic work may come from this literary universe, becoming almost a pattern in his work the combination of elements that, beforehand and by a certain inherence, do not go together: “it is my process”, says Rosselli, “I am very tolerant in Photography” – a tolerance that he takes to the point of intervening graphically a posteriori on the captured image putting any purism aside. It is in this limbo, in this undefined exploratory area, that one sees how much Photography is for Rosselli an instrument of discovery, not only of the world of Architecture but also of himself, as he goes along, becoming more and more aware of certain personal and selective paradoxes. This can be seen, for example, with his dislike of cars in real life in confrontation with the fact of using these same cars in his photographic compositions, considering them a valuable addition; or his aversion toward shopping that converts itself into a kind of fascination by photographing shopping places.

In parallel, or maybe in consequence of his personal approach rather than a technical one, Rosselli assumes, even with a certain pleasure, a voyeuristic facet – beyond the inseparable voyeurism of the photographic act. For example, this happens when he suggests to the viewer his constant, however subliminal, presence in his photographs, without letting the camera capture parts of his own physiognomy. Moreover, along his speech there were some indications that this effect, this implicit impression on his work, may be profoundly related to a very peculiar vision of the world, of a very experimented and wise lightness, when he says “I don’t want to be serious; life is serious but I like to be funny.”

Albeit his lightness, Rosselli was neither superficial nor unilateral at any time about his more personal and intimate posture towards Architecture Photography. From the very beginning, Rosselli stressed the umbilical relationship between the photographer and the camera – an old discussion on Art and Technique and becoming more pertinent and actual nowadays – presenting an insight about his long study and questioning relating to that bond between Man and Machine. “Since I started photographing”, says Rosselli, “ I started a competition; who is making photography: the camera or Mr.Rosselli?”. From this restlessness, which at any moment diminishes his legacy as an author, he stands stoically in defence of Technique: “The camera is not a stupid object. The camera sees more than the photographer” even because, he admits, “I have many prejudices but the camera does not[...] the camera is freer than Mr.Rosselli.”

Other essential issues were also discussed, like the process of deconstructing conventions in Architecture Photography, the way in which the space is read, the relationship with the viewer, the interpretation of images or even the implication of two authorships in conflict – the architect’s and the photographer’s – always with an open mind and without prejudice, in a clear search for insights coming from a practical experience and from the reflections that this practice brought about, whether from the photographer’s point of view, whether from the curator’s.

In the final part of the conversation, Gadanho introduced some important ideas related to the logics of representation linked to the universe of Architecture Photography. He enhanced the relevance and interest of having adopted, at a certain point, a perspective and modus of work that tried to be more diversified, going beyond a certain traditional representation of Architeture. He brought back the idea that Architecture is truly a cultural production, making necessary this enriched interpretation from other quadrants, for it contributes to its openness – in the sense of Umberto Eco’s open work by. The praxis and discipline of Photography allow this enrichment of architectural interpretation by making possible the representation of vantage points that may diverge from the ones with which the architects would like to see their work represented. This allows to create in many cases a richer spatial interpretation and representation of the work of Architecture that should not be limited in the self-representation of the architect, assuming itself as a work of interpretation per se.

Much more a duet than a duel, this meeting of a little more than an hour between the Portuguese curator and the Italian photographer, contributed significantly to shed some light over some less obvious particularities in the field of Architecture Photography, never losing the essayistic sense one requires when two individualities meet. Undoubtedly, it was a significant valuable dialogue and text.

 

Author
Mário Carvalho (colaborador da scopio network)  

Editorial review
CCRE/FAUP (Editorial Department, scopio Editions)  

 

APRESENTAÇÃO DO LIVRO BEING & BECOMING

 

APRESENTAÇÃO DO LIVRO BEING & BECOMING

Museu do Douro
Peso da Régua
15 de Março, pelas 21h30


A apresentação da publicação Being and Becoming ficou a cargo do seu editor, Pedro Leão Neto e o painel da mesa redonda que contou com a presença do autor, de Artur Cristovão e Eric Many.

 

APRESENTAÇÃO DE EDUARDO SOUTO DE MOURA

 

APRESENTAÇÃO DE EDUARDO SOUTO DE MOURA

"FOTOGRAFIAS EM OBRAS DE EDUARDO SOUTO DE MOURA" SCOPIO EDITIONS

Excerto da apresentação do livro “Fotografias em obras de Eduardo Souto de Moura” de Luis Ferreira Alves. Discurso de Eduardo Souto de Moura, no passado dia 18 de Junho 2016, na Galeria Rui Alberto, no Porto. A apresentação contou também com a presença do autor e do editor da scopio Editions, Pedro Leão Neto.

 

APRESENTAÇÃO DE PEDRO LEÃO NETO [CONTEXTUALIZAÇÃO]

 

APRESENTAÇÃO DE PEDRO LEÃO NETO [CONTEXTUALIZAÇÃO]

"FOTOGRAFIAS EM OBRAS DE EDUARDO SOUTO DE MOURA" SCOPIO EDITIONS

Excerto da apresentação do livro “Fotografias em obras de Eduardo Souto de Moura” de Luis Ferreira Alves. Discurso de Pedro Leão Neto, no passado dia 18 de Junho 2016, na Galeria Rui Alberto, no Porto. A apresentação contou também com a presença do autor, Luis Ferreira Alves, e do arquitecto, Eduardo Souto de Moura.

 

ARCHITECTURE, CITY AND TERRITORY: NEW APPROACHES FROM CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY 3/3

 

ARCHITECTURE, CITY AND TERRITORY: NEW APPROACHES FROM CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY 3/3

Excerto da apresentação do livro “Fotografias em obras de Eduardo Souto de Moura”. Discurso do editor (sobre o autor), Pedro Leão Neto, no passado dia 18 de Junho de 2016, na Galeria Rui Alberto, no Porto. A apresentação contou também com a presença do autor, Luis Ferreira Alves, e do arquitecto Eduardo Souto de Moura.

 

ARCHITECTURE, CITY AND TERRITORY: NEW APPROACHES FROM CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY 3/3

 

ARCHITECTURE, CITY AND TERRITORY: NEW APPROACHES FROM CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY 3/3

Public presentation followed by open questions from the public concerning the Editorial Project focused on Documentary and Artistic photography related to Architecture, City and TerritoryIt will be seen how this Editorial Project SCOPIO has, on the one hand, supported and spread the various text and image content related to the topics of interest and whose origins emanate from initiatives and projects in which the research group CCRE collaborates, or that is coming from its research line City Spaces and Culture. On the other hand, how it has spread several photography projects and authors who conduct research on photography as an exploratory and innovative tool for thinking critically the themes of Architecture, City and Territory.

The project aims to promote the awareness and reflection upon art and documentary photography in regards to its conception as an instrument to question Architecture, City and Territory universe. This means understanding Architecture as an extended discipline and practice with an interest, on one side, in the real space and its experiences, exploring new spatial forms and architectural codes, and on the other side, in how architecture operates within larger systems: socio-cultural, technical, and historical.

 

ARCHITECTURE, CITY AND TERRITORY: NEW APPROACHES FROM CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY 2/3

 

ARCHITECTURE, CITY AND TERRITORY: NEW APPROACHES FROM CONTEMPORARY PHOTOGRAPHY 2/3

ROUNDTABLE AT UNIDAD PREDEPARTAMENTAL DE ARQUITECTURA DA UNIVERSIDADE DE ZARAGOZA, 19TH OCTOBER

Public presentation followed by open questions from the public concerning the Editorial Project focused on Documentary and Artistic photography related to Architecture, City and TerritoryIt will be seen how this Editorial Project SCOPIO has, on the one hand, supported and spread the various text and image content related to the topics of interest and whose origins emanate from initiatives and projects in which the research group CCRE collaborates, or that is coming from its research line City Spaces and Culture. On the other hand, how it has spread several photography projects and authors who conduct research on photography as an exploratory and innovative tool for thinking critically the themes of Architecture, City and Territory.

The project aims to promote the awareness and reflection upon art and documentary photography in regards to its conception as an instrument to question Architecture, City and Territory universe. This means understanding Architecture as an extended discipline and practice with an interest, on one side, in the real space and its experiences, exploring new spatial forms and architectural codes, and on the other side, in how architecture operates within larger systems: socio-cultural, technical, and historical.